I juni 2019 sade Göteborgs Stad upp ramavtalen för tjänsterna inom det som kallas Trygg vardag. Det handlar om avtal för en tjänsteplattform samt ramavtal för hubb/digitala larm, tillval (gps-larm, trygghetskamera, smart klocka, digitala lås och sensorer) samt video- och talkommunikation (bildsamtal). Utöver digitala larm har inga tjänster varit möjliga att beställa under avtalsperioden, eftersom den lösning som var tänkt inte har fungerat som den ska. Uppsägningarna ger inga direkta konsekvenser för varken verksamheterna eller göteborgarna, men verksamheterna kan behöva göra egna upphandlingar i väntan på nya ramavtal.
Vad har hänt?
Göteborgs Stad drev under 2016-2017 ett projekt inom ramen för programmet Attraktiv hemtjänst och strategin Införa välfärdsteknik. En del av projektet gick ut på att genomföra en ramavtalsupphandling med det primära syftet att digitalisera trygghetslarmkedjan. Ramavtalen skulle också göra det möjligt att skapa en helhetslösning, där flera olika tjänster kunde samverka oberoende av leverantör/tillverkare och mottagare.
Förvaltningen Intraservice har testat tjänsterna utifrån de krav som fanns i upphandlingarna. Det konstaterades att varje lösning fungerar för sig men att de inte går att koppla ihop via tjänsteplattformen så som intentionen var. Det är alltså svårt att nå den lösning med öppna system och leverantörsoberoende produkter som var syftet. Med anledning av detta har ramavtalen sagts upp.
Vad händer nu?
Nya upphandlingar av trygghetslarm och digitala lås har påbörjats.
I avvaktan på nya ramavtal kan verksamheterna göra egna upphandlingar. Intraservice funktion för välfärdsteknik kommer att erbjuda stöd i att formulera krav för dessa upphandlingar.
Har du frågor?
Stöd i kravställning
Åsa Wall, planeringsledare för välfärdsteknik, förvaltningen Intraservice, 031-368 65 04, asa.wall@intraservice.goteborg.se
Mats Norén, teknisk projektledare, förvaltningen Intraservice, 031-367 80 65, mats.noren@intraservice.goteborg.se
Frågor om de nya upphandlingarna
Kundservice Inköp och upphandling, 031-366 37 00, kundservice@ink.goteborg.se