
En rapport över stadens alla inköp för 2019 är nu klar. Spendrapporten ger en övergripande bild och bygger på data från samtliga av stadens förvaltningar och bolag.
Göteborgs Stad gör årligen inköp för mer än 20 miljarder kronor och det finns en ambition att arbeta mer strategiskt med frågor som rör stadens inköp. Ett steg på vägen är den stadenövergripande spendrapport som Inköp och upphandling årligen sammanställer. Rapporten ger en tydlig bild över de inköp som Göteborgs Stad har gjort under föregående år.
Det övergripande resultatet är att inköpen från externa leverantörer under 2019 uppgår till 24,9 miljarder kronor, vilket är en ökning med 2,2 miljarder kronor från 2018.
– Spendrapporten ger oss de stora penseldragen och en överblick över stadens inköp. Den största anledningen till ökningen är mycket nybyggnationer, resultatet i årets rapport visar att staden växer, säger Oscar Fernholm, inköpsanalytiker på Inköp och upphandling, och som sammanställt rapporten.
Kan inte jämföra rakt av
Det är andra året som Inköp– och upphandlingsförvaltningen tar fram en stadenövergripande spendrapport i detta format, men på grund av förändringar i dataunderlaget och förbättringar i kategoriseringsmetoden kan man inte jämföra rapporterna rakt av. De jämförelser med 2018 som kan göras går att läsa i årets rapport och i den framgår det tydligt hur den externa spenden är fördelad mellan tolv kategorifamiljer, 60 köpande organisationer samt drygt 15 000 leverantörer.
– Detta är den andra spendrapporten av sitt slag och vi har bland annat utvecklat metoden i hur vi sammanställer och analyserar dataunderlaget. I rapporten kan man ta del av de jämförelser mot föregående år som har säkerställts och validerats, säger Oscar
Metod som utvecklas
Metoden som används för spendrapporten är kategorisering av samtliga utbetalningar. Det innebär att liknande typer av varor, tjänster och entreprenader placeras i samma inköpskategorier. Kategoriseringen sker både genom KMD Inköpsanalys, vilket är stadens inköpsanalysverktyg, samt genom mer manuell hantering.
Nytt för i år är att utbetalningar som rör investering kan separeras från utbetalningar som rör löpande drift. Investeringar innebär stora utbetalningar och kan skifta från år till år, så detta ger en tydligare förklaring på större förändringar i spenden.
– Vi inkluderar parametern kring drift och investering i underlaget för att bättre kunna jämföra resultatet över längre tid och kunna analysera de utbetalningar som rör drift respektive investering separat, förklarar Oscar.
Vad händer framöver?
Arbetet med att sammanställa årets spendrapport är precis klart, men det strategiska inköpsarbetet med spend som underlag har bara börjat. Arbetet som staden gör nu lägger grunden för framtiden och ger underlag för fortsatt kategoriarbete och andra analyser.
– Planen är att vi ska fortsätta att ta fram en ny rapport varje år. Det är ett viktigt arbete som ger oss en faktabas som vi kan använda för att utvecklas och fortsätta ta bättre långsiktiga beslut när det kommer till stadens inköp, avslutar Oscar.