Från 1 januari 2022 finns det ett nytt ramavtal för företagshälsa.
Vad ingår i ramavtalet?
För att utveckla det strategiska arbetet med arbetsmiljö och hälsofrågor kommer leverantören i detta ramavtal att fungera som en strategisk partner. Genom att arbeta för stadens mål vill staden skapa förutsättningar för en hållbar arbetsplats. I avtalet har stadens mål i programmet attraktiv arbetsgivare och målet att minska sjukfrånvaron som omnämns i stadens budget, kopplats ihop. Genom att arbeta mot dessa mål vill staden öka hälsan och skapa förutsättningar för en hållbar arbetsplats. Dessa mål ska genomsyra hela samarbetet med leverantören.
Leverantören ska vara ett stöd till chefer och HR i syfte att nå målen. Förväntade effekter av samarbetet med aktuell leverantör förankras och följs upp i respektive förvaltning och bolag utifrån att staden har många olika verksamheter med olika utmaningar inom arbetsmiljöområdet.
Leverantören ska vara väl förtrogen med arbetsmiljölagen, dess författningssamling och föreskrifter samt Göteborgs Stads arbetsmiljömål.
Insatserna ska minst omfattas inom det främjande/förebyggande/efterhjälpande områdena utifrån ett individ-, grupp- och organisationsperspektiv. Tjänsterna ska kunna utföras både fysiskt på plats hos leverantören/beställaren och digitalt utifrån beställarens behov.
Ramavtalet är uppdelat i följande områden:
Område 1 (AB Previa som huvudleverantör)
Kommunledning, Revisorskollegiet, Arkivnämnden, nämnden för Inköp och upphandling, Idrotts- och föreningsnämnden, Trafiknämnden, Kretslopp och vattennämnden, Fastighetsnämnden, Idrotts- och föreningsnämnden, Trafiknämnden, Valnämnden, Intraservice, Arbetsmarknad och vuxenutbildning, Konsument och medborgarservice, Kulturnämnden, Lokalnämnden, Park- och naturnämnden, Byggnadsnämnden, Miljö- och klimatnämnden, Öckerö kommun inklusive bolag, Öckerö fastighets AB, Öckerö rederi AB.
Område 2 (Personlig engagerad arbetsmiljöpartner i väst AB och Pe3 som huvudleverantör)
Äldre samt vård- och omsorgsnämnden.
Område 3 (Pe3 som huvudleverantör)
Nämnden för funktionsstöd, Socialnämnd nordost, Socialnämnd centrum, Socialnämnd sydväst, Socialnämnd Hisingen.
Område 4 (Pe3 som huvudleverantör)
Grundskolenämnden, Utbildningsnämnden.
Område 5 (AB Previa som huvudleverantör)
Förskolenämnden.
Område 6 (AB Previa som huvudleverantör)
Göteborgs stads samtliga bolag, Göteborgs begravningssamfällighet, Göteborgsregionens kommunalförbund och ISGR AB, Gryning vård AB, Stiftelsen Göteborgs sjukhem inklusive ingåendestiftelser och bolag.
Så beställer du
En huvudleverantör per delområde. Beställning sker från den leverantör som är huvudleverantör inom respektive delområde. Leverantör rangordnad som nummer två fungerar som backup till huvudleverantören. Leverantör rangordnad som nummer två ska endast tillfrågas om leverantör rangordnad nummer ett inte fullföljer sitt uppdrag.
Vill du veta mer?
I Proceedo hittar du mer information om ramavtalet och leverantören från och med avtalsstart 1 januari. Sök på avtalskategori företagshälsa. Kundservice på Inköp och upphandling når ni via 031-366 37 00 eller kundservice@ink.goteborg.se.