
Från 1 juni 2022 finns ett nytt ramavtal för postförmedlingstjänster. Avtalet omfattar bland annat hämtning och lämning av post, adresserad direktreklam och posttidningar. Delområdet inrikes och utrikes utskick av paket är just nu avtalslöst.
Vad ingår i ramavtalet?
Kontorspost
- Hämtning av inrikes brev, avser i första hand de verksamheter som inte utför dessa tjänster på egen hand (vaktmästeri).
- Inrikes brev oavsett antal brev, behöver inte sorteras i postnummerordning.
- Frankeringsservice, leverantören taxerar/frankerar beställarens dagliga post.
Inrikes brev sorterad sändning
Med sorterad brevsändning menas minst 500 stycken försändelser per inlämning, där samtliga försändelser har samma format och skiljer högst 30 gram i vikt per försändelse.
Tjänsterna är indelade i A-post/1:a klass brev och B-post/ekonomibrev samt regional och rikstäckande utdelning.
Direktreklam
Inrikes adresserad direktreklam för regional och rikstäckande utdelning
Posttidningar
Med Posttidningar avses inrikes distribution av registrerade periodiskt utkommande tidningar och tidskrifter. B-post/ekonomibrev för regional och rikstäckande utdelning.
Vid behov av rikstäckande tar beställaren kontakt med leverantören för att få pris.
Lämning av post
Tjänstekategorin omfattar lämning av inrikes och utrikes brev från postbox samt lämning av rekommenderad post (REK) och avser i första hand verksamheter som inte utför dessa tjänster på egen hand (vaktmästeri).
Utrikes brev (avtal från 15 oktober 2022)
Utdelning av brev utanför Sveriges gränser, inom EU och utanför EU. Utrikes brev hämtas tillsammans med kontorsposten, där också tjänsten frankeringsservice ingår. Leverantör är Västsvensk Tidningsdistribution AB.
Avtalslösa delområden
Följande områden är avtalslösa för tillfället. Nya avtal planeras till hösten.
- Paket
- Oadresserad direktreklam
Så beställer du
Beställningar läggs hos leverantör på avtalet inom respektive tjänstekategori.
Leverantörer
Det finns två leverantörer som har ansvar för olika delområden. Västsvensk Tidningsdistribution AB ansvarar för kontorspost, inrikes brev sorterad sändning A-post samt lämning av post. Den andra leverantören CityMail Sweden AB är ansvarig för inrikes brev sorterad sändning B-post, direktreklam samt posttidningar.
Vad ingår inte i ramavtalet?
Ramavtalet gäller inte för porto och postdistribution av kundfakturor för de förvaltningar och kommunala bolag i Göteborgs stad som använder avtalet fakturautskrifts- och distributionstjänster och är anslutna till den kommungemensamma tjänsten.
När det gäller lämning och hämtning av post, bedrivs det i egen regi inom Göteborgs Stad av Göteborgs Stads Leasing AB (GSL). Detta innebär att de delar av Göteborgs Stad som kan tillämpa så kallad intern upphandling kommer Göteborgs Stads Leasing att användas. Upphandlingen gäller därför inte för förvaltningar eller de kommunala bolag som kan tillämpa intern upphandling.
Följande tjänster omfattas inte av avtalet:
- Svarspost
- Rekommenderad post (REK)
- Expressbrev
- Postförskott
- Värde
- Postbox
Kontakta Postnord om du behöver någon att ovanstående tjänster.
Vem kan beställa från ramavtalet?
- Göteborgs Stad
- Göteborgs Begravningssamfällighet
- Göteborgsregionens Kommunalförbund och ISGR AB
- Räddningstjänsten Storgöteborg
- Stiftelsen Göteborgs sjukhem inklusive ingående stiftelser och bolag
- Härryda kommun samt HEAB
- Kungsbacka kommun
- Kungälvs kommun samt Kungälvsbostäder
- Lerums kommun
- Lilla Edets kommun
- Orust kommun
- Partille kommun
- Öckerö kommun inklusive bolag, Öckerö Fastighets AB, Öckerö Rederi AB
Nyheter från tidigare avtal
Delområdet Kontorspost är en ny tjänstekategori som omfattar de tidigare tjänstekategorierna Inrikes brev, Övriga tjänster Frankeringsservice och hämtning av post inom tjänstekategori Lämning och hämtning av post.
Har du frågor om ramavtalet?
I Proceedo hittar du mer information om ramavtalet och leverantören från och med avtalsstart 1 juni. Sök på avtalskategori postförmedlingstjänster. Kundservice på Inköp och upphandling når ni via kundservice@ink.goteborg.se eller 031-366 37 00.