Från 1 april finns ett nytt avtal för bergkrossprodukter. Avtalet omfattar olika typer av krossad sten.
Det här ingår i avtalet
Avtalet omfattar bergkrossprodukter såsom bärlager, slitlager, förstärkningslager och makadamprodukter med mera.
Verksamhet som berör det här avtalsområdet kan bedrivas i egen regi i din egen verksamhet. I sådana fall är detta att betrakta som ett komplement till den egna verksamheten. Observera att det kan finnas redan gällande avtal för verksamhet som berör avtalets område.
Så beställer du
Du beställer via rangordning från den leverantör som rangordnats först. Om den leverantören inte kan leverera så går du vidare till den som är rangordnad tvåa.
Du ska kunna frångå rangordningen med hänsyn av trafikintensitet och transportlängd. Då det inom Göteborgsområdet pågår mycket vägarbeten, bland annat på grund av Västlänken, och andra byggen så kan trafiksituationen innebära köer och stopp i trafiken. Det kan då ur miljö- och/eller tidsperspektiv vara bättre att beställa från en leverantör med en högre rangordning.
Du göra så kallat avsteg från avtalet i det fall samordningsvinster kan utnyttjas med andra avtal. Ett sådant fall kan t.ex. vara då annat avtal finns med en leverantör som inom samma anläggning även erbjuder deponi/tippning av schaktmassor. Om undantag från rangordning görs ska orsaken till undantaget dokumenteras.
Exempel på när undantag kan komma att göras:
- Avstängning av körfält tex underhåll på Älvsborgsbron eller liknande.
- Trafikomläggningar.
- Stora evenemang med avspärrningar.
- Andra stora arbeten som påverkar trafiken negativt
- Samordningsvinster
Du hittar all information i Proceedo från avtalsstart.
Antagna leverantörer
- Swerock Aktiebolag
- ABT Bolagen AB
Vem beställer från ramavtalet?
- Göteborgs Stad
- Göteborgs Begravningssamfällighet
- Göteborgsregionens Kommunalförbund och ISGR AB
- Härryda kommun
- Mölndals Stad
- Partille kommun
- Öckerö kommun inklusive bolag, Öckerö Fastighets AB, Öckerö Rederi AB
Vill du veta mer?
I Proceedo hittar du mer information om avtalet från och med den 1 april. Sök på avtalskategori ”bergkrossprodukter”.
Om du inte har behörighet att göra en beställning, vänligen kontakta ditt lokala verksamhetsstöd eller inköpssamordnare. Du når kundservice på inköps- och upphandlingsförvaltningen på mejl kundservice@ink.goteborg.se eller på telefon 031-365 00 00 (Göteborgs Stads kontaktcenter).