Efter tolv år inom detaljhandeln gjorde Linnea Söderström en helomvändning när hon blev offentlig upphandlare. Med sin problemlösar- och förbättraranda går hon in i varje upphandling med intentionen att optimera affären. Möt en av våra medarbetare på Inköp och upphandling.
Efter gymnasiet hade Linnea inte en tanke på att plugga vidare. Hon jobbade som optikerassistent och trivdes bra med det. Efter ett tag sökte hon sig vidare inom detaljhandeln och hamnade i skobranschen, där hon jobbade i många år innan dagen kom då Linnea trots allt bestämde sig för att studera. Eftersom hon trivdes bra inom detaljhandeln ville hon bli inköpare. Vad hon inte hade väntat sig var att hon skulle bli charmad av att jobba med offentlig upphandling under ett studiebesök på Inköp och upphandling (dåvarande Upphandlingsbolaget).
Det hon under sina studier hade uppfattat som stelbent och byråkratiskt, verkade nämligen inte alls vara det. Det fanns stora möjligheter att prova nytt och att göra saker på ett lite mer okonventionellt sätt för att på bästa möjliga sätt bidra till en god affär och till samhället. Studiebesöket ledde till att Linnea gjorde praktik på förvaltningen. Hon trivdes som fisken i vattnet och efter ett par år som offentlig upphandlare på andra kommuner återvände Linnea till Inköp och upphandling 2017. På förvaltningen är hon nu anställd som upphandlingsledare.
I jobbet med upphandlingar är det möjligheten att göra skillnad för samhället det som skapar mest mening för Linnea.
– Det jag gör som upphandlare skapar ett värde för någon annan, det vill säga för medborgaren eller beställaren, säger Linnea.
Som person är Linnea känd för att ha mycket energi och driv. Hon har dock en tendens att gå upp i varv i sina projekt. Det är just den självkännedomen som gör att hon uppskattar att det i den offentliga sektorn ofta är lite längre processer.
– Jag blir tvingad att stanna upp och reflektera istället för att ständigt jaga snabbaste lösningen. Det gör att det känns som att jag både kan hålla i längden och kommer fram till en bättre lösning, säger Linnea.
Ytterligare en fördel med de längre processerna är att det finns ett större helhetstänk med specialister som hjälper till för att göra upphandlingarna så bra som möjligt.
– Jag gillar att jag inte behöver kunna allt själv. När jag jobbade i en annan kommun var jag miljö- och hållbarhetsspecialist och kundtjänst samtidigt som jag var upphandlare. Nu kan jag fokusera på det som jag ska kunna bäst – att göra bra affärer, säger Linnea.
I Linneas personlighet ingår även en ständig optimism och förbättraranda. Denna egenskap kommer väl till pass i hennes engagemang som fackordförande i den lokala Vision-klubben. I det fackliga handlar det mycket om att bidra till att maximera arbetsmiljön för människorna på förvaltningen. När det kommer till upphandlarförbättrandet kommer det till att leverera bästa möjliga ramavtal, både gentemot beställaren och leverantören.
– Jag går igång på förbättringsarbete och jag anser att en upphandling alltid kan göras smartare. Jag skulle aldrig kopiera en upphandling, säger Linnea.
Högt i tak i lunchrummet
Något Linnea uppskattar i att vara anställd på Inköp och upphandling är att det finns en familjär kollegial stämning på förvaltningen. Hon uppskattar att det är högt i tak, både när det pratas arbete och i det privata, i lunchrummet.
– Jag har inga problem att ställa alla mina ”korkade” frågor hela tiden. Jag kan lyfta mina funderingar utan att tänka att någon tycker något om det, säger Linnea.
Linnea är en av många duktiga anställda på Inköp och upphandling. I artikelserien ”Lär känna oss på Inköp och upphandling” får du en inblick i hur vi arbetar på vår förvaltning.