Uppföljning på plats motverkar arbetslivskriminalitet i riskbranscher
Förvaltningen för inköp och upphandling tar nu nästa steg i arbetet med att utveckla sund konkurrens och motverka arbetslivskriminalitet i riskbranscher. Sedan i höstas utvecklar vi samordnade kontroller för Göteborgs Stad, och har under vintern utvecklat arbetet med oannonserade arbetsplatskontroller med hjälp av extern leverantör.
– Vi har följt upp avtal även förut, men nu växlar vi upp arbetsplatskontrollerna. Något vi anser är nödvändigt för att få effekt, säger Linda Nilsson, hållbarhetschef på förvaltningen för inköp och upphandling i Göteborgs Stad.
Osäkra underentreprenörer och brister i personalliggare
Byggbranschen och lokalvårdsbranschen är två utpekade riskbranscher, där arbetslivskriminalitet och osund konkurrens är välkända problem. Göteborgs Stad som stor beställare arbetar för att ta sitt ansvar i frågan, bland annat genom att göra uppföljningar på stadens avtal med leverantörer. Under vintern har förvaltningen för inköp och upphandling gjort flera oannonserade kontroller på stadens olika avtal.
– Våra erfarenheter från arbetsplatskontrollerna är att det finns brister i personalliggare, frågetecken kring redovisning av skatt och avgifter, brister vad gäller arbetsrättsliga villkor och underleverantörer som inte känner till och efterlever krav i avtal med Göteborgs Stad, säger Cecilia Strandberg, jurist och specialist på sund konkurrens på förvaltningen för inköp och upphandling.
Kontroller på plats
En av kontrollerna gjordes vid arbetet för det nya hotellet av Lisebergs Jubileumsprojekt. Vid tillfället var 19 procent av de kontrollerade personerna på plats inte inloggade i personalliggaren, vilket är ett lagbrott. Samtliga utländska företag på plats hade dessutom brister i anmälan till det så kallade utstationeringsregistret. Både Liseberg som beställare och totalentreprenören för uppdraget är informerade och kontrollen har lett till åtgärder och förbättringar.
En annan kontroll gjordes vid en renovering av källarförråd hos Bostads AB Poseidons fastigheter på Hisingen. Där var det allra mesta i god ordning, men det rådde oklarheter huruvida huvudentreprenören säkerställt att samtliga underentreprenör var medvetna om att de utförde arbete åt Göteborgs Stad och vilka villkor som gäller.
Uppdrag inom lokalvård kontrollerades också under hösten och vid en av kontrollerna saknade personalen i tjänst giltiga ID06-kort. ID06 är ett legitimationssystem som syftar till att motverka arbetslivskriminalitet.
Arbetsplatskontroller ger snabba åtgärder
I majoriteten av kontrollerna hittades alltså avvikelser. Men kontrollerna har redan lett till förbättringar och en leverantör har också krävts på vite för brister i legitimeringen.
– Tack vare att de bolag som vi samverkat med har tagit frågan på allvar och vill samverka för en sund konkurrens, ger detta arbete effekt, säger Cecilia Strandberg, specialist på sund konkurrens. Vi ser att våra kontroller ger snabba resultat och åtgärder och vi har möjlighet att rätta till avvikelser direkt, under pågående uppdrag.
I vår fortsätter de samordnade arbetsplatskontrollena. Som en fortsättning på vinterns kontroller ska förvaltningen för inköp och upphandling också genomföra kontroller av de arbetsrättsliga villkoren för personal som arbetat på de kontrollerade projekten.
– Så här långt har vi fått med oss flera erfarenheter för vårt fortsatta arbete, säger Linda Nilsson, hållbarhetschef. Vi strävar mot att öka effektiviteten vid uppföljningar, nå samordningseffekter och utöka kapaciteten med nya sätt att arbeta. Då kan vi på ett systematiskt sätt kontrollera att Göteborgs Stad endast anlitar seriösa leverantörer, och inte bidrar till arbetslivskriminalitet.
Vill du veta mer?
Vill du veta mer om samordnade arbetsplatskontroller i Göteborg, kontakta:
- Linda Nilsson, avdelningschef hållbarhet, förvaltningen för inköp och upphandling.
- Cecilia Strandberg, specialist sund konkurrens, förvaltningen för inköp och upphandling.