Nu finns en kategoriplan för livsmedel och måltid i Göteborgs Stad

Göteborgs Stad serverar årligen cirka 20 miljoner luncher i skola, vård, omsorg, konferensverksamhet, evenemang och vid representation. Utöver det tillkommer andra måltider för exempelvis måltidsverksamheterna och Liseberg. Nu finns en så kallad kategoriplan för Göteborgs Stads samlade inköp av livsmedel.
Under 2022 påbörjade Göteborg Stad ett kategoriarbete för livsmedel och måltider. Syftet är bland annat att stärka beställningsarbetet och stötta stadens verksamheter att göra rätt val. Kategoriarbetet för livsmedel och måltider omfattar totalt 13 avtalskategorier. Det inkluderar alla typer av livsmedel, livsmedelsrelaterade tjänster och måltider. Erik Lundqvist, kategoriledare på inköp och upphandlingsförvaltningen i Göteborgs Stad, leder kategoriarbetet.
– Jag ser verkligen fram emot att arbeta vidare för att stärka, förbättra och utveckla stadens arbete inom livsmedel, säger Erik Lundqvist. Det är viktigt att vi skapar förutsättningar för att arbeta mer strategiskt med inköp av livsmedel då området har stor miljö- och klimatpåverkan och även sociala risker.
Spenden, det vill säga den totala inköpssumman, för kategoriarbetets 13 avtalskategorier har varierat de senaste åren till följd av pandemin och uppgick under 2022 till 700 miljoner kronor. Avtalskategorin grossister står för ca 55 procent av spenden och omfattar livsmedel inom varuområdena kolonial, kylvaror, spannmål och torrvaror. Kategoriarbetet har valt att omfatta hela kategorifamiljen för för att möjliggöra en strategisk ansats och adressera frågor som inte är knutna till respektive kategori utan som rör hela livsmedels- och måltidsområdet.
Målsättningar för kategoriarbetet
- Kommunicera verksamheternas arbete för måluppfyllnad
- Möjliggöra måluppfyllelse av stadens målsättningar
- Forum för gemensam strategiutveckling
Strategier:
Kategoriarbetet har arbetat fram fyra långsiktiga strategier utifrån målen, som på sikt ska ge önskade effekter för Göteborgs Stads inköp:
- Förbättra uppföljningen – möjliggöra bättre kommunikation för hur Göteborgs Stad arbetar med uppsatta mål och dess måluppfyllnad.
- Stärka beställningsarbetet – hjälpa stadens verksamheter att ”göra rätt val” och arbeta effektivare.
- Utveckla koordineringen bland stadens verksamheter som ger möjlighet att skapa en tydlig inriktning, lära känna varandra och skapa goda exempel.
- Förbättra samverkan mellan olika aktörer som ger möjlighet att adressera stadens målsättningar.
När nu kategoriplanen för livsmedel och måltid är färdig, börjar arbetet med att implementera de handlingsplaner som tagits fram för respektive strategi och verka för måluppfyllnad.
Det här är kategoristyrning
Kategoristyrning innebär att en organisations inköp delas upp i olika kategorier för respektive leverantörsbransch. En fördel är att man kan fokusera på respektive leverantörsmarknad och på så sätt nå mer effektiva inköp och identifiera förbättringsområden, när fokus flyttas mot mer proaktivt och strategiskt inköpsarbete. Genom att arbeta tvärfunktionellt med representanter från verksamheter i Göteborgs Stad kan vi analysera behoven bättre. Arbetssättet bidrar till att nå organisationens övergripande mål, verksamhetsutveckling och besparingar.