Risk för avtalslöshet för Säkerhetstjänster (tidigare Bevaknings- och larmcentralstjänster) – så kan du hantera det
Upphandlingen av Säkerhetstjänster har blivit överprövad. Det finns därmed en stor risk för att det inte kommer finnas nya ramavtal på plats till att nuvarande ramavtal löper ut 30 september 2023. Här får du tips om hur du kan beställa om det skulle saknas avtal.
Beställningar från nuvarande ramavtal till och med 30 september
Det går bra att beställa från ett ramavtal så länge detta är giltigt, även om själva utförandet av tjänsten sker efter ramavtalet löper ut. Du kan alltså beställa bevaknings- och larmcentralsuppdrag som i och för sig kommer utföras efter den 30 september 2023, så länge dessa tilldelas innan ramavtalet löper ut. Det gäller även uppdrag som sker med förnyad konkurrensutsättning. När ramavtalet löpt ut kan det däremot inte göras nya beställningar med stöd av ramavtalet. Med tanke på att ett nytt ramavtal kommer börja gälla är det önskvärt att inte avtal om för lång avtalstid.
Förlängning av ett pågående uppdragsavtal
I de fall ni har ett pågående uppdrag med en leverantör kan det finnas möjlighet att förlänga avtalet fram till dess att det nya ramavtalet har börjat gälla. Det förutsätter att det finns en förlängningsoption eller liknande villkor som möjliggör detta.
Så beställer du om ramavtalet hinner löpa ut
Om överprövningsprocessen pågår efter det att nuvarande ramavtal löpt ut finns det en möjlighet att lösa nödvändiga behov av bevaknings- och larmcentralstjänster med stöd av en bestämmelse i 19 a kap. 6 § LOU (direktupphandling i samband med överprövning). Sådan direktupphandling ska begränsas till det nödvändiga behovet, vilket innebär att det inte ska avse avtal på längre tid eller till större omfattning än vad som är nödvändigt. Det finns också en begränsning i att direktupphandling enligt denna bestämmelse inte kan användas om värdet skulle vara högre än tröskelvärdet (7 802 550 kronor).
Vad handlar målet om?
Det handlar om en leverantör som uteslutits från upphandlingen i enlighet med 19 kap. 17 § jämte 13 kap. 3 § 5 LOU. Leverantören har visat allvarliga brister i fullgörandet av något väsentligt krav i ett tidigare kontrakt enligt LOU och detta har medfört att det tidigare kontraktet sagts upp i förtid.
Leverantören tycker att uteslutningen är felaktig.
Senaste uppdateringarna
2023-08-28: Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning-
Vad handlar domen om?
Domen handlar om en uteslutning av ett bolag som lämnade anbud och där det tidigare avtalet med bolaget har sagts upp i förtid (hävning) på grund av överdebitering. Förvaltningsrätten ansåg att utredningen i målet visade med tillräcklig styrka att bolaget kontinuerligt och systematiskt har eftersatt sina skyldigheter i förhållande till det allmänna. Uteslutningen var förenlig med LOU (lagen om offentlig upphandling) och även så kallat proportionerlig. Förvaltningsrätten avslog därför det klagande bolagets ansökan om överprövning.
Har du frågor eller är i behov av stöd vid upphandling?
Kontakta inköp och upphandling via kundservice@ink.goteborg.se eller 031-366 37 00.