Avtalslöshet inom flytt, transport och magasinering – så kan du hantera det
Upphandlingen av Flytt, transport och magasinering har blivit överprövad och området kommer därför att bli avtalslöst från 1 september. Här får du tips om hur du kan beställa när det saknas avtal.
Beställningar från nuvarande ramavtal till och med 31 augusti
Det går bra att beställa från ett ramavtal så länge detta är giltigt, även om själva utförandet av tjänsten sker efter ramavtalet löper ut. Du kan alltså beställa flyttuppdrag som i och för sig kommer utföras efter den 31 augusti 2023, så länge dessa tilldelas innan ramavtalet löper ut. Det gäller även uppdrag som sker med förnyad konkurrensutsättning. När ramavtalet löpt ut kan det däremot inte göras nya beställningar med stöd av ramavtalet.
Så beställer du om ramavtalet hinner löpa ut
Om överprövningsprocessen pågår efter det att nuvarande ramavtal löpt ut finns det en möjlighet att lösa nödvändiga behov av flyttuppdrag med stöd av en bestämmelse i 19 a kap. 6 § LOU (direktupphandling i samband med överprövning). Sådan direktupphandling ska begränsas till det nödvändiga behovet, vilket innebär att det inte ska avse avtal på längre tid eller till större omfattning än vad som är nödvändigt. Det finns också en begränsning i att direktupphandling enligt denna bestämmelse inte kan användas om värdet skulle vara högre än tröskelvärdet (cirka 2,2 miljoner kronr). Kontakta Inköp och upphandling om ni är osäkra.
Direktupphandling sker genom att ni begär in offerter (från tre leverantörer) för det behov ni har. Ni avgör själva vilka leverantörer ni begär offerter från. Skulle ni vara i behov av en större flytt, som inte kan direktupphandlas, kan Inköp och upphandling vara stöd i en annonserad upphandling.
Senaste uppdateringarna
2023-09-04: Leverantören som ansökte om överprövning har nu återkallat sin ansökan. Förvaltningsrätten har därför avskrivit målet. Det innebär att ramavtal kan tecknas och blir beställningsbara inom kort.
2023-06-26: En leverantör har ansökt om överprövning.
Vad handlar målet om?
Målet handlar om en bedömning kring så kallat onormalt lågt anbud enligt 16 kap. 7 § LOU. Den klagande leverantörens anbud har, efter att de lämnade förklaringarna till prissättningen beaktats, förkastats på grund av att det bedömdes som onormalt lågt. Frågan i målet är därför om denna bedömning varit korrekt.
Har du frågor eller är i behov av stöd vid upphandling?
Kontakta inköp och upphandling via kundservice@ink.goteborg.se eller 031-366 37 00.