Tillfälligt avtal för sjuksköterskor till hemsjukvård och särskilda boenden
Från 1 november gäller ett tillfälligt övergångsavtal för inhyrning av sjuksköterskor till hemsjukvård och särskilda boenden (delområde A) samt skolhälsovård (delområde B). Upphandlingen bedöms inte vara klar för tilldelning enligt tidplan. Befintliga ramavtal gäller till och med 31 oktober 2023.
Inköps- och upphandlingsförvaltningen har gjort bedömningen att det sannolikt inte kommer kunna tecknas ramavtal innan den planerade avtalsstarten 1 november. För att täcka behovet av de aktuella tjänsterna fram till dess att ramavtal kan ingås har vi beslutat att teckna övergångsavtal som en temporär övergångslösning.
Inköps- och upphandlingsförvaltningen kommer att teckna övergångsavtal med de 17 leverantörer på avtalsområde A och de fyra leverantörer på avtalsområde B som innehar ramavtal idag. Avtalen löper initialt till och med 1 februari 2024 och kan sägas upp med två veckors uppsägningstid om nytt ramavtal kan tecknas under denna period. För det fall som ramavtal inte kunnat ingås kan avtalen förlängas med 3 månader. Övergångsavtalen kommer att baseras på samma krav och villkor som gäller i nuvarande ramavtal.
Vad ingår i övergångsavtalet?
Övergångsavtalet omfattar inhyrning av legitimerade sjuksköterskor för att täcka avtalsanvändarnas/beställarnas temporära personalbehov inom hemsjukvård och särskilda boenden samt skolhälsovård. Avtalet omfattar befintligt ramavtals villkor. Enda skillnaden är priserna.
I övergångsavtalet gäller följande priser:
Område A – hemsjukvård och särskilda boenden
592 kr (1jan – 31 maj, 1 sept-31 dec)
740kr (1 jun – 31 aug)
Område B – Skolhälsovård: 613 kr
Övergångsavtalet omfattar samtliga verksamheter avseende hemsjukvård och särskilda boenden samt skolhälsovård inom avtalsanvändarnas/beställarnas geografiska område. Syftet med avtalet är att täcka och hantera temporära personalbehov inom beställarnas verksamheter vid bl.a. sjukskrivningar och semestrar för ordinarie personal, under rekryteringsprocesser/mellan anställningar samt under tillfälliga produktionstoppar.
Vem beställer från övergångsavtalet?
Samtliga av de beställare som använt sig av befintligt ramavtal kan använda sig av detta övergångsavtal.
Om du vill veta mer
I Proceedo hittar du mer information om ramavtalet från och med 1 november 2023. Sök på avtalskategori ”inhyrning av legitimerad sjuksköterska – hemsjukvård och särskilda boenden – övergångsavtal.”. Om du inte har behörighet att göra en beställning, vänligen kontakta ditt lokala verksamhetsstöd eller inköpssamordnare. Du når kundservice på inköps- och upphandlingsförvaltningen via kundservice@ink.goteborg.se eller 031-366 37 00.
Logga in i e-handelssystemet Proceedo.
Användarnamn: avtal@ink.goteborg.se
Lösenord: proceedo