Se över utrustning som använder 2G och 3G

Den 1 december 2025 fasar leverantören Tele2 ut 2G- och 3G-näten i Sverige. Det betyder att utrustning som fortfarande använder de gamla näten riskerar att sluta fungera. Se därför över utrustning i god tid – särskilt för viktiga funktioner som larm och telefoni.

Tele2 är leverantör av telefonitjänster i Göteborgs Stad. Detta påverkar dig som fortfarande använder utrustning som är beroende av 2G- eller 3G-nätet och som har telefoni på det gemensamma avtalet.

Det är varje verksamhet som ansvarar för att kontrollera sin utrustning. Exempel på utrustning att kontrollera:

  • Telefoni, särskilt äldre mobiltelefoner, porttelefoner, nödtelefoner i hissar och trygghetstelefoner
  • Larm som exempelvis personlarm och trygghetslarm
  • Annan äldre teknik.

Kontakt

Kontakta ditt lokala IT-stöd vid frågor om kontroll och byte av utrustning.

För mer information om det gemensamma avtalet för telefoni, kontakta inköps- och upphandlingsförvaltningen.