Utvecklingen går fortsatt framåt och idag är 28 procent av fordonen, inom de ramavtal som följs upp, fossilfria.
Sverige har ett mål om att minska utsläppen för inrikestransporter med 70 procent till 2030. Göteborgs Stads mål är att minska utsläppen från vägtransporter inom Göteborgs geografiska område med 90 procent fram till 2030. Inköp och upphandling strävar efter att de produkter och tjänster som levereras på ramavtal ska ske med lägsta möjliga klimatpåverkan. Alla transportintensiva ramavtal ska vara fossilfria till 2030 och 30 procent ska vara helt utsläppsfria.
28 procent
För att följa utvecklingen redovisar Inköp och upphandling återkommande hur stor andel fordon på de transportintensiva ramavtalen som är fossilfria. Nyckeltalet uppdateras kontinuerligt allteftersom systematisk avtalsuppföljning sker och redovisas i Göteborgs Stads uppföljningssystem. Nyckeltalet innefattar både lätta och tunga fordon. Åtta av 37 ramavtal uppföljda på det här sättet. Andelen fossilfria fordon är i dagsläget 28 procent.
Händer väldigt mycket på området
Krav på lätta fordon ställs så att en viss andel av leverantörens fordonsflotta ska drivas på el, gas eller fossilfria biodrivmedel, så som HVO100. För tunga fordon är det nästan enbart krav på andel biodrivmedel som gäller, eftersom utbudet av alternativ teknik inte är lika stor som för lätta fordon. Det händer väldigt mycket på området just nu. Delvis teknikutvecklingen av själva fordonen och infrastrukturen. Men även beslut på nationell- och EU-nivå om vilken teknik som ska premieras, vad som får räknas som biodrivmedel, om tillgängliga skattesubventioner samt vilka ekonomiska incitament som finns för att privatpersoner och näringsidkare ska välja alternativ med lägre klimatpåverkan.
Vill du veta mer om transport- och fordonskrav i upphandling?
Kontakta: samuel.sandholm@ink.goteborg.se