Precis som planering av din privatekonomi är planering av offentliga inköp en nyckel till långsiktighet. Det är så du kan säkra hållbara och ekonomiska inköp genom hela inköpscykeln. Till ditt stöd har du processen Planera inköp som du hittar här.
I maj 2024 introducerade inköps- och upphandlingsförvaltningen i Göteborgs Stad en ny sammanhållen process för de taktiska och operativa inköpsprocesserna – Köpa in. Processen har som mål att öka förståelsen för hur de vanligaste inköpsprocesserna är kopplade till varandra. Den första delen av processen är delprocessen Planera inköp – som lägger vikt vid just din planering.
Processen Planera inköp
I processen betonas vikten av en grundlig planering inför ditt köp. Det är avgörande för att säkerställa att inköpen görs på ett hållbart och ekonomiskt sätt. När miljöhänsyn och ekonomiska faktorer måste vägas samman på ett effektivt sätt blir planeringsfasen central.
Kärnan i processen handlar om att definiera ditt inköpsbehov och hur det behovet ska tillgodoses. Behöver du göra ett inköp eller finns det redan resurser? Kan ditt behov tillgodoses med befintliga resurser från någon annan verksamhet? Har Göteborgs Stad varan eller tjänsten på avtal?
Förbättrade förutsättningar för ekonomiskt hållbara inköp
Genom att tydligt beskriva hur du planerar och analyserar varje inköp får du verktyg för att göra kloka och informerade val. Detta är särskilt betydelsefullt när Göteborgs Stad strävar efter att nå sina hållbarhetsmål och säkerställa att offentliga medel används på ett ansvarsfullt sätt.
Här hittar du processerna
Har du frågor?
Kontakta inköps- och upphandlingförvaltningen via kundservice@ink.goteborg.se eller 031-365 00 00 (Göteborgs Stads kontaktcenter).